Dyrektywa DAC7 a RODO

Dyrektywa DAC7 a RODO: Nowe obowiązki dla operatorów cyfrowych

Jeszcze do niedawna w świecie e-commerce prężnie działała tzw. szara strefa, która pozwalała na unikanie odpowiedzialności podatkowej i regulacyjnej w handlu internetowym. Wraz z dniem 1 lipca 2024 roku do polskiego porządku prawnego wprowadzone zostały jednak nowe przepisy, których celem jest utrzymanie możliwie jak największej transparentności podatkowej w sprzedaży internetowej. O czym mówi nowa dyrektywa DAC7, kogo dotyczy i co dokładnie zmienia w polskim e-commerce?

DAC7 – nowy rozdział w działalności operatorów cyfrowych

Dyrektywa DAC 7, a dokładnie dyrektywa Rady (Unii Europejskiej) 2021/514 z 22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, nakłada na wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej obowiązek wprowadzenia przepisów poszerzających zakres informacji podlegających raportowaniu przez platformy cyfrowe do organów państwowych. Projekt polskiej ustawy opublikowany został w lutym 2024 roku, a same przepisy weszły w życie 1 lipca 2024 roku.

Dyrektywa stanowi istotny element większego projektu unijnego, który dotyczy współpracy administracyjnej w zakresie opodatkowania. Nakłada na operatorów platform cyfrowych obowiązek gromadzenia i przekazywania Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) kluczowych informacji na temat sprzedawców, którzy realizują transakcje za pośrednictwem określonych platform. Co ważne, nowe przepisy obejmują zarówno transakcje sprzedaży towarów, jak i te związane ze świadczeniem usług czy też udostępnieniem środków transportu lub nieruchomości.

Główny cel dyrektywy DAC7 to bardziej precyzyjna i skuteczna identyfikacja osób, które prowadzą sprzedaż na dużą skalę, ale nie mają zarejestrowanej działalności gospodarczej. W rzeczywistości nie mają one stanowić większego zagrożenia dla sprzedawców internetowych, a raczej wesprzeć walkę z osobami uchylającymi się od opodatkowania transakcji w obrocie internetowym, a także umożliwić ujednolicenie systemu podatkowego we wszystkich krajach UE.

Kogo dotyczy dyrektywa DAC7?

Nowe obowiązki w ramach DAC7 nakładane są na wszystkich operatorów platform cyfrowych, którzy dostarczają sprzedawcom przestrzeń do oferowania swoich towarów (lub usług) za pośrednictwem określonego interfejsu. Co ważne, są to zarówno strony internetowe, jak i aplikacje mobilne, w tym m.in.:

  • Allegro;
  • OLX;
  • Vinted;
  • Booking;
  • Otomoto;
  • Ebay;
  • Amazon.

Warto przy tym podkreślić, że obowiązki w ramach DAC7 nie odnoszą się do podmiotów rządowych, podmiotów rynkowych notowanych na giełdzie oraz sprzedawców nieruchomości, którzy w danym okresie sprawozdawczym przekraczają 2 000 transakcji najmu nieruchomości. Ponadto, z respektowania przepisów zwolnione są też platformy internetowe zajmujące się wyłącznie publikacją ogłoszeń i przekierowywaniem ich do innych platform sprzedażowych, a także te prowadzone przez osoby fizyczne.

Dyrektywa DAC7 – obowiązek sprawozdawczy

Ustawa implementująca dyrektywę DAC7 w Polsce zobowiązuje operatorów platform internetowych do sporządzania szczegółowych raportów o sprzedawcach, czyli osobach wykonujących takie czynności jak np. sprzedaż towarów, świadczenie usług osobistych, wynajem nieruchomości lub środków transportu. Jeżeli sprzedawcą jest osoba fizyczna, dane mogą obejmować m.in. imię i nazwisko, adres, numer NIP lub PESEL, numer VAT (jeżeli jest dostępny), datę urodzenia, numer a także numer rachunku bankowego ze wskazaniem imienia i nazwiska właściciela. Taki raport musi być przygotowany dla każdego sprzedawcy, który w ciągu roku wykonuje co najmniej 30 transakcji na wybranej platformie lub jego dochód z tego tytułu przekracza 2 000 euro.

DAC7 a przetwarzanie danych osobowych

Oprócz tego operator ma obowiązek przestrzegania tzw. procedur należytej staranności, zbierania i weryfikowania informacji, jak również przetwarzania danych osobowych sprzedającego zgodnie z zasadami RODO. Naruszenie przepisów związanych z ochroną danych osobowych może wiązać się zarówno z odpowiedzialnością karną przewidzianą w dyrektywie DAC (kary nakładane przez KAS w wysokości nawet miliona złotych), jak i odpowiedzialnością karno-skarbową i tą przewidzianą w przepisach RODO.

Terminy dopełnienia obowiązków w ramach DAC7

Operatorzy platform internetowych mają obowiązek zaraportowania danych o sprzedawcach i ich transakcjach w okresie jeszcze sprzed wejścia nowych regulacji w Polsce, czyli za lata 2023 i 2024. Ze względu na fakt, że dyrektywa DAC7 miała obowiązywać w naszym kraju od końca 2022 roku, operatorzy mają na to więcej czasu i mogą wypełnić swoje zadania w następujących terminach:

  • wprowadzenie procedur należytej staranności do 31 grudnia 2024 roku;
  • dopełnienie obowiązków sprawozdawczych do 31 stycznia 2025 roku.

Pamiętajmy również, że powyższe obowiązki spoczywające na operatorach powinny być dopełniane do 31 grudnia każdego okresu sprawozdawczego.